Veelgestelde Vragen
Cheque (activeren)
Waarom ontvang ik een cheque? >>
Vanaf maart 2020 ontvang je een cheque van Ik buurt mee! door de brievenbus. Deze cheque heeft een waarde van € 7,50 en ontvang je van de gemeente. Samen met je dorpsgenoten kun je cheques verzamelen om te sparen voor initiatieven die je buurt nog leuker, mooier en beter maken. Denk aan een leuke activiteit voor kinderen, het samen onderhouden van een stuk groen of een buurtfeest.
Hoe activeer ik een cheque? >>
Op elke cheque staat een unieke code. De code kun je gebruiken om € 7,50 of een deel daarvan te doneren aan een initiatief. Zoek het initiatief op dat je wilt steunen, vul de activatiecode in en klik op doneer. Activeer je cheque voor de vervaldatum, anders vervalt de waarde. Deze datum vind je op de cheque.
Weet je nog niet wat je met de cheque wilt doen? Maak dan een account aan op www.ikbuurtmee.nl. en activeer de cheque in het invulveld ‘activeer een cheque’ in de balk rechts op de website. Je ontvangt een bedrag van € 7,50 op je account dat je op een later moment aan een of meerdere initiatieven kunt doneren. Let op! Doneer geactiveerde cheques vóór 31 december in het jaar volgend op het jaar van uitgifte (dus 2022 uitgegeven, vóór 31 december 2023 doneren), anders vervalt het saldo op je account. Saldo dat gedoneerd is aan een initiatief blijft geldig. Ook wanneer de vervaldatum van je gedoneerde geld eigenlijk al verlopen is.
Doneren/hoe steun je een initiatief?
Ik wil graag een initiatief steunen. Hoe doe ik dat? >>
Via Ik buurt mee! kun je initiatieven helpen door:
- Je cheque te doneren.
- Zelf een bedrag te doneren via iDEAL.
- Je op te geven als vrijwilliger bij initiatieven.
- Middelen, zoals materiaal, gereedschap, apparatuur of producten beschikbaar te stellen.
Cheques
Vanaf maart 2020 ontvang je een cheque van Ik buurt mee! door de brievenbus. Deze cheque heeft een waarde van € 7,50. Deze cheque kun je inzetten om ideeën van je buurtgenoten te steunen of je kunt ze sparen om je eigen idee te realiseren. Op de cheques staat een activatiecode. Door deze activatiecode in te vullen op de website ontvangt je de waarde van de cheque als saldo op je account. Dit saldo kun je doneren naar een of meerdere initiatieven die je wilt steunen.
Crowdfunding
Naast cheques biedt Ik buurt mee! nog een manier om een bedrag te doneren aan een initiatief. Voor het ophalen van geld voor initiatieven bij een grote groep kleine investeerders gebruiken we steeds vaker de Engelse term crowdfunding. Dit wil zeggen: initiatiefnemers doen een beroep op de crowd (menigte) om een kleine donatie te doen om hun initiatief te kunnen financieren. Via deze website kunnen inwoners en bedrijven door middel van iDEAL een bedrag sponsoren aan initiatieven.
Vrijwilliger worden
Alle initiatieven die je hulp kunnen gebruiken kun je herkennen aan het groene icoontje met een handje erin. Wil je een initiatiefnemer helpen bij de organisatie of uitvoering van het initiatief? Klik op 'Aanmelden als vrijwilliger' op de informatiepagina van het initiatief en geef op wat je kunt betekenen! De initiatiefnemer wordt automatisch per e-mail op de hoogte gesteld en neemt contact met je op.
Middelen beschikbaar stellen
Om hun initiatief uit te voeren hebben initiatiefnemers soms materiaal, gereedschap, apparatuur of producten nodig. Deze initiatieven kun je herkennen aan het icoontje met een groen hamertje. Kun je de initiatiefnemers hiermee helpen? Klik op 'Middelen bijdragen' op de informatiepagina van het initiatief en vul in welke middelen je beschikbaar wilt stellen. De initiatiefnemer ontvangt een e-mail en neemt contact met je op om afspraken te kunnen maken.
Let op! De initiatiefnemer bepaalt zelf welke steun hij of zij via Ik buurt mee! zoekt. Het is niet altijd mogelijk om jezelf aan te melden als vrijwilliger of een middel beschikbaar te stellen.
Hoe doneer ik de waarde van een cheque aan een initiatief? >>
Je kunt op twee manieren je cheque doneren aan een initiatief. Doneer direct je cheque aan een initiatief door de activatiecode bij het initiatief in te voeren. Of activeer eerst de cheque op je account en doneer (een deel van) je saldo later aan één of meerdere initiatieven.
Zo doneer je:
1. Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren.
2. Kies aan de rechterkant van de pagina voor de knop ‘doneer’. Er vouwt een klein scherm uit.
3. Kies voor ‘saldo’ als je de cheque al op je account hebt gedoneerd en vanaf je saldo wilt doneren. Vul het bedrag in dat je wilt doneren.
4. Kies voor 'cheque' als je de cheque nog niet hebt geactiveerd en direct aan het initiatief wilt doneren.
5. Lees de voorwaarden en ga akkoord om te doneren.
6. Selecteer of je wel/niet anoniem wilt doneren. *
7. Klik op de button ‘doneer’.
Je hebt nu gedoneerd. Als je opnieuw naar het initiatief gaat, staat je donatie erbij.
*Je kunt ook anoniem een donatie doen. Vink dan de optie ‘anoniem doneren’ aan. Je naam is dan voor andere gebruikers niet zichtbaar.
Kan ik ook zonder een account een initiatief steunen? >>
Ja, je kunt ook zonder account je cheque doneren aan een initiatief. Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren. Vul de unieke code in van je cheque en doneer! Je kunt de cheque ook aan iemand anders meegeven. Daarnaast is het ook mogelijk om zonder account een gelddonatie te doen via iDEAL. Wil je jezelf aanmelden als vrijwilliger of middelen doneren? Dan heb je een account nodig.
Kan ik ook zonder een cheque geld doneren? >>
Ja, je kunt ook zonder een cheque doneren. Je doneert dan vanuit je eigen bank en niet met een cheque. Iedere bezoeker en gebruiker kan via iDEAL een donatie doen aan een initiatief. Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren. Kies bij het kopje 'Doneer’ voor ‘iDEAL'. Kies jouw bank en vul het gewenste bedrag in dat je wilt doneren. Klik op de button ‘Doneer’. Je gaat nu automatisch naar de betaalomgeving van je bank.
Betaal ik transactiekosten bij een iDEAL donatie? >>
Nee, bij een donatie via iDEAL betaalt je geen transactiekosten. 100% van je donatie gaat naar het initiatief dat je steunt. Ik buurt mee! neemt de iDEAL transactiekosten voor haar rekening.
Mijn account
Hoe maak ik een account aan? >>
Klik hier om een account aan te maken. Vul de gevraagde gegevens in en klik op ‘aanmelden’. Hierna ontvang je een e-mail op het door jouw opgegeven e-mailadres en ben je automatisch ingelogd.
Ik heb een account aangemaakt, maar ik kan niet inloggen. Hoe kan dat? >>
Heb je het juiste wachtwoord ingetypt? Als je jouw wachtwoord bent vergeten, kun je hier je wachtwoord opvragen via je e-mailadres.
Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen? >>
Bij het aanmaken van een account vragen we je om je naam en e-mailadres in te voeren. Als je een initiatief aanmeldt, vragen wij ook om je adresgegevens. Alleen gemeente Rheden en medewerkers van Stichting Ik buurt mee! hebben toegang tot je persoonsgegevens. Deze delen we niet met anderen zonder jouw toestemming. Doordat we je contactgegevens weten, kunnen wij je nog beter helpen. Bijvoorbeeld bij het opzetten van een initiatief.
Daarnaast ontvang je diverse automatische e-mails van initiatieven waar je bij betrokken bent. Doe je bijvoorbeeld een donatie aan een initiatief? Dan ontvang je een e-mail wanneer dit initiatief voldoende geld inzamelt en herinneren we je wanneer het initiatief plaatsvindt. Deze meldingen kun je aan of uit zetten via het 'Profiel' tabblad als je ingelogd bent.
Wat kan ik met mijn saldo? >>
Als je account op Ik buurt mee! hebt, kun je een saldo opbouwen door het activeren van cheques. Na het activeren van een cheque wordt je saldo verhoogd met de waarde van de cheque. Dit saldo kun je doneren aan het initiatief van jouw keuze. Je kunt het saldo ook verdelen over meerdere initiatieven.
Let op: je saldo kan een vervaldatum hebben. Doneer je saldo voor de vervaldatum aan een initiatief, want op de vervaldatum raak je dit saldo kwijt. Om te zien op je saldo een vervaldatum heeft, klik je op je 'saldo' in het menu als je ingelogd bent.
Hoe lang is mijn cheque geldig? >>
De activatiecode op de cheque vervalt wanneer deze niet binnen zes weken is geactiveerd (op je account) of direct is gedoneerd aan een initiatief. De exacte datum staat op je cheque. Het saldo op je account blijft minimaal een jaar geldig. Je kunt dus op je account sparen voor een initiatief in de toekomst. Op je Saldo-pagina kun je vinden hoe lang je opgebouwde saldo geldig blijft. De vervaldatum geeft aan wanneer (een deel van) jouw saldo komt te vervallen. Wanneer je saldo doneert aan een initiatief, blijft dit saldo onbeperkt geldig. Ook wanneer de vervaldatum van je gedoneerde geld eigenlijk al verlopen is.
Op de hoogte blijven
Hoe kom ik te weten dat er nieuwe initiatieven zijn in mijn buurt? >>
Heb je een account op Ikbuurtmee.nl? Dan kun je bij 'mijn profiel' aangeven van welk dorp je graag op de hoogte blijft. Selecteer het dorp of de dorpen waarvan je graag op de hoogte blijft. Je ontvangt nu automatisch een e-mail van de Ik buurt mee! gebeurtenissen van de door jouw geselecteerde dorp(en).
Heb je geen account, maar wil je wel op de hoogte blijven? Op www.ikbuurtmee.nl vind je rechts op de pagina een kader waar je je kunt aanmelden voor de nieuwsbrief. Vul hier je e-mailadres in en selecteer het dorp dat je wilt volgen. Je ontvangt nu automatisch een e-mail van de Ik buurt mee! gebeurtenissen van het door jouw geselecteerde dorp.
Hoe kan ik op de hoogte blijven van de voortgang van een initiatief? >>
Op www.ikbuurtmee.nl vindt je inwonersinitiatieven die in de gemeente Rheden plaatsvinden. Je ziet welke initiatieven binnenkort plaatsvinden en leest leuke verslagen van initiatieven die al zijn uitgevoerd. Zie je een initiatief waarvan je graag op de hoogte blijft? Klik op het groene vinkje ‘Volg dit initiatief’ rechts bovenin op de informatiepagina van het initiatief. Je ontvangt dan automatische voortgangsmeldingen en eventueel updates van de initiatiefnemer via jouw e-mail. Als je een initiatief steunt met een bijdrage, kun je automatisch het initiatief volgen door dit aan te geven bij het doneren.
Voor initiatiefnemers
Hoe meld ik mijn initiatief aan op Ik buurt mee!? >>
Om een initiatief aan te melden, heb je een account nodig op www.ikbuurtmee.nl. Voor het aanmelden van een initiatief is de voorbereiding erg belangrijk. Je wilt op een enthousiaste manier aan de mensen uitleggen wat je organiseert en zodat zij weten waarom ze jouw initiatief moeten steunen. Lees voor het aanmelden van je initiatief de spelregels van Ik buurt mee! Zo weet je zeker of je aan de slag kunt gaan met jouw idee!
De voorbereiding
Het is belangrijk om zo goed mogelijk te beschrijven wat jouw initiatief inhoudt. Zo vergroot je de kans dat het initiatief zal slagen. Denk voor de beschrijving aan:
- Een korte en duidelijke beschrijving van je initiatief.
- Zorg voor minimaal twee medeorganisatoren.
- Waar vindt het plaats?
- Voor wie organiseer je het?
- Wanneer vindt de activiteit plaats?
- Hoeveel geld heb je nodig?
- Op welke datum wil je zeker weten dat je het benodigde geldbedrag binnen hebt? (Dit noemen we de streefdatum.)
- Wat kunnen mensen nog meer doen om het initiatief te steunen? Heb je bijvoorbeeld behoefte aan inzet door vrijwilligers?
- Maak een leuke foto, afbeelding of video om jouw initiatief onder de aandacht te brengen.
We raden je aan om eerst jouw initiatief op papier of een tekstdocument op de computer uit te typen. Dit voorkomt dat je per ongeluk al jouw ingevulde informatie kwijtraakt bij het invullen op de website.
Initiatief aanmelden
Nu je het initiatief goed hebt doordacht, kun je het aanmelden op www.ikbuurtmee.nl. Klik op de knop ‘Meld een initiatief aan’ in het menu rechts van de website. Via een aanmeldformulier vul je in vier stappen de gegevens in die je in de voorbereiding hebt behandeld.
1. HET INITIATIEF: Hier vul je de algemene informatie in van het initiatief: je naam, een leuke overtuigende omschrijving, de datum van het initiatief en de datum tot wanneer mensen kunnen doneren (streefdatum), de locatie en de namen van tenminste twee medeorganisatoren.
2. BENODIGHEDEN: In stap twee vul je in wat je nodig hebt om het initiatief uit te voeren. Je kunt geld, middelen (gereedschap, versiering, apparatuur, spullen, etc.) inzamelen en vrijwilligers werven. Om geld en middelen in te zamelen vul je online in wat je nodig hebt en wat het benodigde product per stuk kost. Hierbij kun je ook aangeven of mensen het gevraagde product kunnen uitlenen of schenken, zoals bijvoorbeeld feestartikelen. Zoals ook in de spelregels staat: probeer eerst te lenen, dan te huren en als dat niet lukt pas te kopen. Nadat alle benodigdheden zijn ingevuld, rekent Ik buurt mee! automatisch het totaalbedrag voor je uit. Dit bedrag komt uiteindelijk bij jouw initiatief te staan. Tot slot kun je aangeven of je vrijwilligers nodig hebt. Beschrijf daarbij duidelijk waarvoor je vrijwilligers nodig hebt.
3. FOTO/FILMPJE: Bij stap drie zorg je ervoor dat initiatief opvalt tussen de andere initiatieven op Ik buurt mee!. Voeg een leuke bijpassende foto of afbeelding toe die een goed beeld geeft van het initiatief of ga een stapje verder en voeg een filmpje toe. Neem bijvoorbeeld een filmpje op met je telefoon, waarin je mensen oproept jouw initiatief te steunen. Je kunt het filmpje bij stap drie uploaden of de YouTube-link (URL) naar het filmpje in te vullen.
4. TOT SLOT: Tot slot loop je alle gegevens goed na in het overzicht. Als alle gegevens goed zijn ingevuld, kun je de aanmelding afronden.
Na aanmelding
Na het bevestigen van je aanmelding ontvangt je via de e-mail een bevestiging. De gemeente Rheden ontvangt automatisch jouw aanvraag. De ontwikkelmanager van de gemeente neemt de aanvraag in behandeling en bepaalt of het initiatief wordt goedgekeurd. Er wordt bijvoorbeeld gecontroleerd of het initiatief voldoet aan de spelregels, of het haalbaar is en of het budget realistisch is. Binnen twee weken neemt de gemeente contact met je op om de aanvraag samen met je door te nemen. Zodra je goedkeuring hebt gekregen, staat jouw initiatief online en kun je beginnen met campagne voeren!
Wat kan ik doen om mijn initiatief van de grond te krijgen? >>
Nadat je jouw initiatief hebt aangemeld op Ik buurt mee!, ga je campagne voeren om het initiatief te laten slagen. Ik buurt mee! helpt je hier natuurlijk bij, maar de grootste taak om vrijwilligers te werven, middelen en geld te verzamelen ligt bij jou! Bekijk de campagnetips voor handige tips of cheques te verzamelen en een stappenplan.
Ik heb voldoende geld opgehaald om mijn initiatief uit te voeren. Wanneer ontvang ik het geld en hoe gaat dit in zijn werk? >>
Om het initiatief te kunnen uitvoeren, moet je 100% van je streefbedrag ophalen. Als je voldoende geld hebt opgehaald, vraagt de website automatisch om je betaalgegevens in te voeren of te controleren. Ook geef je aan wanneer je het opgehaalde bedrag wenst te ontvangen.
Zodra het bedrag is uitbetaald ontvang je een bevestiging per e-mail. Je ontvangt dan ook een invulformulier waarmee je jouw uitgaven na afloop van het initiatief verantwoordt. Het is dus belangrijk dat je de bonnen van al jouw uitgaven bewaart om de kosten te verantwoorden.
Mijn initiatief is afgerond. Wat moet ik nu doen? >>
Nadat je jouw initiatief hebt uitgevoerd, maak je een overzicht van de uitgaven met behulp van het invulformulier dat je van ons ontvangt na de uitbetaling. Deze kun je samen met (een kopie van) de bonnen of facturen opsturen naar Stichting Ik buurt mee! (Goudesingel 102 unit 2.9, 3011 KD Rotterdam). Of per e-mail naar: fv@ikbuurtmee.nl.
Ook vragen wij je om een verslag te maken van het initiatief inclusief foto’s. Let op dat je toestemming van de personen op de foto’s hebt om de foto’s te plaatsen op de website van Ik buurt mee! en bijbehorende communicatiemiddelen en -kanalen. Vraag vooraf toestemming aan bezoekers, bijvoorbeeld in je uitnodiging. Het verslag en de foto’s stuur je naar verslag@ikbuurtmee.nl. In jouw verslag kun je bijvoorbeeld aandacht besteden aan:
- Beschrijving van het verloop van het initiatief. Waren er bijzonderheden?
- Hoeveel mensen deden mee?
- Is jouw initiatief voor herhaling vatbaar?
- Heb je tips voor andere organisatoren waar zij rekening mee moeten houden of op moeten letten?
- Heb je tips voor andere initiatiefnemers hoe zij hun initiatief kunnen laten slagen?
Het verslag en de foto’s komen bij het initiatief op Ik buurt mee! te staan. Daarnaast kan Ik buurt mee! de verslagen en foto’s gebruiken op haar sociale media kanalen of nieuwsbrieven.
Wat als ik niet voldoende geld ophaal voor mijn initiatief? >>
Je mag een jaar lang sparen. Heb je tussen de 80% en 100% opgehaald? Dan kan er in overleg met de ontwikkelmanager worden gekozen om het gespaarde bedrag te laten uitbetalen of om de datum iets te verlengen. Zo kun je langer doorsparen. Heb je tussen de 40% en 80% opgehaald. Dan zijn de volgende opties mogelijk:
- De streefdatum verplaatsen. (zijn er nog mogelijke sponsoren?)
- De uitvoeringsdatum van je initiatief verplaatsten.
- Bekijken of er besparingen mogelijk zijn, waardoor met het tot nu toe verzamelde bedrag het initiatief alsnog door kan gaan.
Is het bedrag niet binnen een jaar bij elkaar gespaard? Dan stopt het initiatief en stort Ik buurt mee! het saldo weer terug naar de donateurs. Kan het initiatief met een lager bedrag uitgevoerd worden, dan moet het bedrag en het initiatief tussentijds aangepast worden.
Mijn initiatief is afgerond en ik heb nog geld over. Wat moet ik doen? >>
Heb je geld overgehouden? Dan maak je dit over op de rekening van Stichting Ik buurt mee!, onder vermelding van de naam van het initiatief. Je ontvangt het bedrag als saldo retour op jouw Ik buurt mee! account. Dit bedrag kun je besteden aan een nieuw initiatief van jezelf of doneren aan een initiatief van een ander.
Wat als wij met ons initiatief een hoger bedrag sparen dan we hebben aangegeven? >>
Ten eerste is die kans niet zo groot. Zodra 100% is gespaard, kunnen mensen niet meer aan jouw initiatief doneren. Het kan zijn dat mensen je een cheque hebben gegeven die zij nog niet geactiveerd hebben. Als je het bedrag goed kan gebruiken voor jouw initiatief, pas dan de begroting aan en geef aan waar je het aan gaat besteden. Let op: de ontwikkelmanager moet je nieuwe begroting eerst goedkeuren en tot die tijd kan er niet meer gedoneerd worden aan je initiatief op www.ikbuurtmee.nl. Neem contact op met de ontwikkelmanager om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Geven bovenstaande antwoorden geen antwoord op uw vraag? Neem dan contact op met de helpdesk